Logopeda
Wyrażając
zgodę na terapię logopedyczną dziecka w naszym przedszkolu:
- Rodzic jest pozytywnie nastawiony do pracy, która czeka go w związku z trudnościami dziecka.
- Rodzic ma systematyczny kontakt z logopedą.
- Rodzic wyposaża swoje dziecko w zeszyt do terapii mowy.
- Rodzic systematycznie powtarza z dzieckiem zabawy i ćwiczenia logopedyczne wklejone lub zapisane w zeszycie, traktując je jako przygotowanie do kolejnych etapów pracy dziecka.
- Rodzic ćwiczy w domu z dzieckiem tak często, jak to możliwe w atmosferze spokoju i pogodnego nastroju np. 10-20 minut dziennie.
- Rodzic jest otwarty na dialog z logopedą.
- Rodzic informuje logopedę o dłuższych nieobecnościach dziecka na zajęciach.
- Rodzic w każdej chwili może zwrócić się z prośbą o pomoc i wyjaśnienie wątpliwości.
- Rodzic po zajęciach logopedycznych może zasięgnąć informacji o bieżących postępach dziecka.


W zakres opieki logopedycznej w przedszkolu wchodzą:
- diagnozowanie stanu motoryki narządów mowy i stanu artykulacji dzieci (testy przesiewowe, wywiad, obserwacja);
- prowadzenie ćwiczeń logopedycznych z dziećmi, u których stwierdzono zaburzenia komunikacji językowej;
- prowadzenie grupowej terapii logopedycznej;
- wspieranie nauczycieli w działaniach usprawniających aparat mowny dzieci;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej;
- współpraca z rodzicami w celu włączenia ich w proces terapii dziecka i kontynuacji ćwiczeń w domu;
- konsultacje dla zainteresowanych rodziców;
Powodzenie terapii logopedycznej zależy od:
- rodzaju wady wymowy lub/i/ zaburzenia mowy,
- sprawności umysłowej dziecka,
- sprawności aparatu artykulacyjnego,
- prawidłowej kompleksowej diagnozy,
- systematyczności w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczeń z dzieckiem w domu,
- wczesnego rozpoczęcia terapii,
- aktywnego i świadomego udziału zarówno rodzica jak i dziecka w terapii,
- porozumienia terapeuty z rodzicem.


Czas trwania leczenia logopedycznego zależy od:
- rodzaju zaburzenia,
- rozległości deficytów,
- wieku, w którym dziecko rozpoczęło terapię,
- współpracy rodziców z terapeutą,
- systematyczności wykonywanych ćwiczeń z dzieckiem.

Kilka wskazówek i porad na doskonałą organizację ćwiczeń w domu:
1
Krok
Ustal stałą porę dnia, podczas której zawsze będziecie ćwiczyć (np. po obiedzie, przed kolacją…). SYSTEMATYCZNOŚĆ TO KLUCZ DO SUKCESU!
2
Krok
Czas trwania ćwiczeń uzależnij od możliwości dziecka i jego kondycji – w dniu kiedy jest wypoczęte, pracujcie dłużej, gdy czuje się zmęczone lub niespokojne, wystarczy, że będzie to kilka minut.
3
Krok
Wykorzystuj każdą okazję podczas codziennych zabaw i zajęć, by usprawniać narządy mowy i utrwalać prawidłową wymowę.
4
Krok
Chwal dziecko nawet za najmniejsze osiągnięcie, ciesz się razem z nim.
5
Krok
Nie zniechęcaj się, nie widząc natychmiastowych efektów – na sukces trzeba cierpliwie zapracować.
6
Krok
Pamiętaj, że to Ty jesteś DOROSŁY i odpowiadasz za przyszłość swojego dziecka!

Życzę powodzenia!
Zaangażowanie opiekunów w proces terapeutyczny przekłada się na efekt terapii i jest podstawą do osiągnięcia sukcesu.