Logopeda

Wyrażając zgodę na terapię logopedyczną dziecka w naszym przedszkolu:

  1. Rodzic jest pozytywnie nastawiony do pracy, która czeka go w związku z trudnościami dziecka.
  2. Rodzic ma systematyczny kontakt z logopedą.
  3. Rodzic wyposaża swoje dziecko w zeszyt do terapii mowy.
  4. Rodzic systematycznie powtarza z dzieckiem zabawy i ćwiczenia logopedyczne wklejone lub zapisane w zeszycie, traktując je jako przygotowanie do kolejnych etapów pracy dziecka.
  5. Rodzic ćwiczy w domu z dzieckiem tak często, jak to możliwe w atmosferze spokoju i pogodnego nastroju np. 10-20 minut dziennie.
  6. Rodzic jest otwarty na dialog z logopedą.
  7. Rodzic informuje logopedę o dłuższych nieobecnościach dziecka na zajęciach.
  8. Rodzic w każdej chwili może zwrócić się z prośbą o pomoc i wyjaśnienie wątpliwości.
  9. Rodzic po zajęciach logopedycznych może zasięgnąć informacji o bieżących postępach dziecka.  

W zakres opieki logopedycznej w przedszkolu wchodzą:

  • diagnozowanie stanu motoryki narządów mowy i stanu artykulacji dzieci (testy przesiewowe, wywiad, obserwacja);
  • prowadzenie ćwiczeń logopedycznych z dziećmi, u których stwierdzono zaburzenia komunikacji językowej;
  • prowadzenie grupowej terapii logopedycznej;
  • wspieranie nauczycieli w działaniach usprawniających aparat mowny dzieci;
  • podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej;
  • współpraca z rodzicami w celu włączenia ich w proces terapii dziecka i kontynuacji ćwiczeń w domu;
  • konsultacje dla zainteresowanych rodziców;

Powodzenie terapii logopedycznej zależy od:

  • rodzaju wady wymowy lub/i/ zaburzenia mowy,
  • sprawności umysłowej dziecka,
  • sprawności aparatu artykulacyjnego,
  • prawidłowej kompleksowej diagnozy,
  • systematyczności w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczeń z dzieckiem w domu,
  • wczesnego rozpoczęcia terapii,
  • aktywnego i świadomego udziału zarówno rodzica jak i dziecka w terapii,
  • porozumienia terapeuty z rodzicem.

Czas trwania leczenia logopedycznego zależy od:

  • rodzaju zaburzenia,
  • rozległości deficytów,
  • wieku, w którym dziecko rozpoczęło terapię,
  • współpracy rodziców z terapeutą,
  • systematyczności wykonywanych ćwiczeń z dzieckiem.

Kilka wskazówek i porad na doskonałą organizację ćwiczeń w domu:

1

Krok

Ustal stałą porę dnia, podczas której zawsze będziecie ćwiczyć (np. po obiedzie, przed kolacją…). SYSTEMATYCZNOŚĆ TO KLUCZ DO SUKCESU!

2

Krok

Czas trwania ćwiczeń uzależnij od możliwości dziecka i jego kondycji – w dniu kiedy jest wypoczęte, pracujcie dłużej, gdy czuje się zmęczone lub niespokojne, wystarczy, że będzie to kilka minut.

3

Krok

Wykorzystuj każdą okazję podczas codziennych zabaw i zajęć, by usprawniać narządy mowy i utrwalać prawidłową wymowę.

4

Krok

Chwal dziecko nawet za najmniejsze osiągnięcie, ciesz się razem z nim.

5

Krok

Nie zniechęcaj się, nie widząc natychmiastowych efektów – na sukces trzeba cierpliwie zapracować.

6

Krok

Pamiętaj, że to Ty jesteś DOROSŁY i odpowiadasz za przyszłość swojego dziecka!

Życzę powodzenia!

Zaangażowanie opiekunów w proces terapeutyczny przekłada się na efekt terapii i jest podstawą do osiągnięcia sukcesu.
Szukaj